Прийменники і закінчення як засоби зв’язку між словами в реченні. Роль іменників у реченні. Аналіз іменника як частини мови.
Запиши у зошит тільки відповіді на запитання
Вправа «Мікрофон».
1.З чого складається наше мовлення?
2.Що виражає речення?
3.З чого складається речення?
4.Скільки слів може бути в реченні?
5.Як поділяються всі слова в українській мові?
6.Скільки частин мови є в українській мові?
7.Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
8.На які питання відповідають іменники?
9.Як змінюються іменники?
Потренуйся
https://learningapps.org/4017316
https://learningapps.org/4414221
https://learningapps.org/7101974
https://learningapps.org/4936780
https://learningapps.org/9035433
Пригадайте, переглядаючи відеоролики
- https://www.youtube.com/watch?v=pWs8P3WlX2Q&list=PLEl4R5pcLDQW2wYI0qDI9T9yGKiAFhkxO&index=23
- https://www.youtube.com/watch?v=PiJn8ftAtCM
Повторіть відмінки і питання до них. (Можна скористатися таблицею.)
1. Каліграфічна хвилинка. (запиши у зошит)
а) Записати прийменники: у, в, на, до, над, під, перед, при, через.
https://www.youtube.com/watch?v=kePn7rhsC38
б) Скласти і записати речення з одним із прийменників.
Потренуйся https://learningapps.org/9073797
https://learningapps.org/9073616
https://learningapps.org/9111191
https://learningapps.org/9082606
https://learningapps.org/3460796
https://learningapps.org/3375820
https://learningapps.org/3419513
Перевір себе https://learningapps.org/1142148
2. «Хитра» вправа
Переглянь відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=FI87qWA6Fms
Пригадай https://www.youtube.com/watch?v=SfrlaU-mjz4 (усно виконувати вправи, що є у відеоролику)
Потренуйся https://learningapps.org/4107854
https://learningapps.org/5996768
(вправа 326).
— Прочитайте рядки з вірша Олександра Олеся, у які випадково вкралися помилки.
Раз я взувся в чобіток,
одягнувся в кожушок,
сам запрягся саночки
і поїхав ялинка.
— Чому не сприймається такий запис?
— Що потрібно зробити, щоб усунути недолік?
(Відповідь: Десь змінити закінчення, десь додати прийменник і змінити закінчення (поставити іменники в іншому відмінку.))
— Запишіть виправлений варіант у зошит.
— Підкресліть виділені іменники разом з прийменниками. Позначте закінчення.
Зробіть висновок: Що допомагає зв’язувати іменники з іншими словами? Чи можна було б у тексті обійтися без прийменників? Чому?
3. Опрацювання правила — висновку до теми (с. 136).
4. Вибіркове списування
Випишіть з вірша іменники з прийменниками.
А зараз поглянемо всі на блоху.
що робить «кусь-кусь» пастухові-сплюху,
якого картає бабуся горбата,
яку дуже любить корова рогата,
яка щойно хвицьнула пса без хвоста.
який каже «гав!» на сміливця-кота,
який доганяє синицю,
яка викрадає пшеницю, —
щоб діткам спекти О-О-ТАКУ паляницю
у хатні, яку збудував собі Джек.
— Головними чи другорядними членами речення можуть бути виписані іменники з прийменниками? Поміркуйте.
5. Списування (за вправою 327).
а) Списати перші три речення, вставляючи пропущені прийменники.
б) Підкреслити іменники з прийменниками. Усно поставити питання до іменників.
в) Робота над першим реченням
— У першому реченні підкресліть іменники. Уточніть, яким членом речення є кожен із них.
6. Опрацювання правила і рубрики «Візьми до увага!» (с. 136) про синтаксичну роль іменників у реченні.
7. Опрацювання вправи 328.
— Які почуття у вас виникли після прочитання тексту вірша?
— Ось з таким гарним настроєм продовжуйте працювати
8. Вправою 329.
— Прочитайте текст «Жолудь» і з'ясуйте значення невідомих слів.
— Зробіть аналіз іменника дубом у такій послідовності:
1. Аналізоване слово.
2. На яке питання відповідає?
3. Яка це частина мови ?
4. Назва власна чи загальна?
5. Назва істоти чи неістоти?
6. Рід (в однині).
7. Число.
8. З яким словом в реченні зв'язане?
9. Яким є членом речення?
— Зробіть аналіз будь-якого з виділених іменників самостійно.
Перевір себе
https://learningapps.org/3202941
— Яка частина мови називається іменником?
— Як змінюються іменники? Наведіть приклади.
— Наведіть приклади іменників-синонімів та іменників-антонімів.
— Якими членами речення можуть виступати іменники?
|