Вчитайся, вслухайся у Шевченкове слово.
Т.Г.Шевченко „Село! І серце одпочине...",
„І досі сниться: під горою..."
1.На минулих уроках ми дізналися, яке важке дитинство було у Тараса Шевченка. І ці пророчі слова батька Григорія Івановича, які ми пригадали, справдились, бо з малого Тараса вийшов великий художник і народний поет, наш прекрасний поет, наша гордість. Українці називають його своїм Кобзарем. Раніше їх було багато в Україні, вони ходили селами й містами країни, співали пісні та думи про боротьбу відважних героїв-українців з ворогами під акомпанемент кобзи (бандури). Т. Шевченко, як кобзар, виповів українському народу його життя. Та й книгу, яку він писав усе життя, поет назвав „Кобзар”.
— Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, дітей-сиріт, бо ж і сам зазнав сирітського життя.
Виконай завдання 1.
2.- Та не тільки сум і горе бачив Шевченко. Він зростав в Україні серед мальовничої природи, українського люду, які з вуст у вуста передавали, переповідали легенди, билини, казки, повір'я чумаків, козаків.
Поет кохався у природі рідного краю, і тому, мабуть, кожен рядок вірша переливається краплинами любові до природи.
Завдання 2
Гра «Збери речення»
— Про який твір почули вперше?
-Поема „Княжна” — це один із перших творів, написаних Кобзарем у засланні. Цей великий твір розпочинається чудовим пейзажем „Зоре моя вечірняя...”.
- Послухайте цю пісню на слова Т. Шевченка, яка стала народною https://www.youtube.com/watch?v=Fz6F74QgVRc
Завдання 3
Мовленнєва розминка.
– Як ви їх розумієте, обдумайте?
-Послухайте продовження поеми „Княжна” https://www.youtube.com/watch?v=dOdRvmlYjZU
- Підручник ст..135 – прочитайте
Аналіз змісту. Робота над порівняннями.
— Які почуття охопили поета при згадці про українське село?
— Як поет описав село? Що росте біля села?
— Які порівняння вжив поет? Прочитайте. Поясніть кожне з них.
— Прочитайте останній рядок вірша. Що ним хотів сказати поет?
Завдання 4
Гра „Знайди прикметник”
3.- Розгляньте малюнок ст..135.
Які рядки вірша зобразила художниця?
А що ви ще домалювали б?
4. Вірш Т. Шевченка „І досі сниться ...”. (підручник ст. 136)
Самостійне читання вірша мовчки.
— Краєвиди рідної природи, спогади дитинства не раз приходили до поета у снах на далекій чужині. І все це виливалось у чудові вірші.
— Прочитайте вірш „І досі сниться...” мовчки.
Який сон побачив поет?
Словникова робота.
Вправа для розвитку мовної здогадки.
— Прочитайте слова подумки, вставляючи пропущені букви.
м_ти сн_ться
дит_ си_ить
в_уча бав_ть
д_д ви_шла
Послухайте https://www.youtube.com/watch?v=IyDpfLOIsKw
Повторне читання вірша вголос.
— Які картини малює ваша уява, коли ви читаєте вірш?
Аналіз змісту вірша.
— Які дві картини приснилися автору?
— Який настрій викликав цей сон у поета? Доведіть словами вірша.
— Як ставляться один до одного члени родини? З чого це видно?
— Які зменшувально-пестливі слова використав автор у вірші? Про що це говорить?
— Як ви думаєте, поет описав те, що колись бачив, чи свої мрії?
— Які почуття викликав у вас цей вірш?
— Що спільного і чим відрізняються вірші „Село! І серце одпочине ...” і „І досі сниться ...”?
Вивчіть вірш напам’ять (ст.136) .
|