Мета уроку - основа ефективної діяльності не тільки вчителя, а й учнів. Вона визначає характер їх взаємодії, реалізується в їх діяльності та досягається тільки в тому випадку, коли до цього прагнуть обидві сторони. Тому мета уроку має ставитися перед класом в учнівському варіанті та доводитися до рівня розуміння та прийняття школярами.
Триєдина мета уроку може мати занадто загальний характер. Її обов'язково необхідно конкретизувати за цілями етапів і навчально-виховних моментів уроку.
Мета є тим системоутворюючим стрижнем, без якого урок ніколи не перетвориться в цілісну систему.
Приклади формулювань мети уроків:
Навчальна:
- виробити вміння, навички;
- виявити рівень знань, вмінь та навичок;
- досягнути автоматичного виконання (операцій), раціональної (логічної) послідовності дій;
- закріплення, оволодіння знаннями, вміннями, навичками;
- досягти виконання нормативів, інших показників;
- закріпити знання, вміння, навички, новий матеріал;
- завершити формування, вивчення, дослідження;
- вивчити основні етапи творчого шляху;
- дослідити залежність;
- навчити аналізувати, виділяти (головне, істотне, основні епізоди з творів, які вивчаються), вирощувати (кімнатні, овочеві рослини), готувати (мікропрепарати, їжу), відрізняти, користуватися, застосовувати, проводити, самостійно працювати;
- розпочати вивчення, формування, узагальнення (матеріалу);
- узагальнити знання, вміння, навички, навчальний матеріал;
- навчити користуватися (довідниками), сформувати навички виконання операцій, дій;
- пояснити принцип дії, організації, будови;
- оволодіти знаннями, вміннями, навичками;
- ознайомити, познайомитися з принципами дії, будови (приладу, механізму, виробництва, змістом твору);
- відпрацювати прийоми, навички, дії;
- оцінити підготовленість (до занять), рівень знань;
- охарактеризувати зміст, основні положення, погляди;
- залучити до самостійного, оперативного вирішення (навчально-виробничих, творчих, проблемних завдань);
- показати взаємозв'язок, роль, значення, переваги, недоліки;
- залучити до творчої діяльності;
- провести контроль (знань, вмінь, навичок, підготовленості до навчальної практики), аналіз (зразків твору);
- перевірити ступінь засвоєння знань;
- пояснити властивості, фізичну суть, принцип дії;
- продовжити вивчення, обробку, формування;
- розвивати вміння (аналізувати отримані дані);
- висвітлити значення та роль (техніки в житті людей);
- розкрити зміст роботи, твору;
- розширити знання, сферу, область (застосування знань, вмінь, навичок);
- пояснити взаємозв'язок, основні положення, ідеї, поняття;
- систематизувати знання, вміння, навички (з теми, розділу, предмета, у роботі з книгою, приладами);
- створити атмосферу емоційного піднесення;
- сприяти формуванню, виробленню, розвитку (конструкторських навичок, вмінь);
- формувати знання, вміння, навички (дослідницькі, технологічні) з моделювання, налагодження та виготовлення ;
- поглибити знання;
- встановити взаємозв'язок, залежність, рівень знань;
- експериментально підтвердити (вивчені теоретичні положення, закони, явища), перевірити (розрахунки, формули).
Виховна, розвивальна:
- акцентувати увагу;
- створити атмосферу емоційного піднесення;
- викликати почуття гордості, інтересу, відповідальності, співчуття, радості, поваги, ненависті, презирства;
- формувати вміння мислити, риси характеру;
- виховувати патріотизм, любов до Вітчизни, ідейність, гуманність, працелюбство, чесність, безстрашність, безкорисливість, погляди, активність, акуратність, ввічливість, вірність, уважність, терпимість, гордість, делікатність, діловитість, дисциплінованість, добродушність, життєрадісність, ініціативність, інтелігентність, критичність, культуру (музичну, театральну, літературну, інтелектуальну, поведінки), допитливість, м'якість, спостережливість, винахідливість, товаристськість, об'єктивність, обережність, дотепність, відвертість, пунктуальність, рішучість, самовпевненість, стриманість, скромність, сміливість, справедливість, здібності (артистичні, художні, організаторські, технічні, математичні, конструкторські, літературні, наукові, педагогічні, моральні), старанність, тактовність, комунікабельність, наполегливість, хоробрість, цілеспрямованість, почуття (нового, прогресивного), почуття гумору;
- виявити погляди, нахили, здібності;
- досягти усвідомлення (мети заняття, необхідності освіти)
- мотивувати необхідність (знань);
- пояснити суть світогляду, ідей, понять, принципи;
- познайомити з суспільно-політичними подіями;
- охарактеризувати історичні умови, ідеї, погляди;
- підвести до висновку, розуміння важливості, цінності;
- показати велич, могутність;
- прививати смаки, вміння культурного обслуговування;
- розвивати пізнавальні можливості, увагу, пам'ять, здібності;
- розкрити роль, ідейну сутність, спрямованість;
- сприяти розвитку (вмінь долати труднощі, гарту, волі, пізнавальних інтересів, переконань);
- сприяти вихованню ділових якостей.
|